poniedziałek, 11 lutego 2019

Sprawozdanie z mobilności zagranicznej - Hiszpania


Sprawozdanie z mobilności zagranicznej w ramach programu
Erasmus+ Edukacja dorosłych, akcja Mobilność kadry edukacji dorosłych
Imię i nazwisko uczestniczki mobilności: Renata Rachwał
Organizacja wysyłająca: Publiczna Katolicka Szkoła Podstawowa na Kopcu
Termin mobilności: 14.01.2019 r. – 25.01.2019 r.
Miejsce mobilności: Malaga, Hiszpania

Dwa tygodnie ferii zimowych w tym roku szkolnym spędziłam w Hiszpanii, na słonecznym wybrzeżu Costa del Sol. Malaga powitała nas (bo podróżowałam z p. Zofią Hyleńską) przepiękną pogodą, słońcem i niezapomnianym widokiem owocujących w pełnej krasie pomarańczowych i cytrynowych drzewek. Był to widok tym bardziej zaskakujący, że Polska żegnała nas siarczystym mrozem i śniegiem.

Kurs, który był jednym z wielu celów naszej mobilności, został dla nas zarezerwowany w Szkole Językowej Instituto Malaca. Uczyłyśmy się 20 godzin tygodniowo (bardzo intensywnie) metodą całkowitej immersji. Zajęcia były prowadzone przez 3 las profesoras espańolas rodowite Hiszpanki z krwi i kości. Hiszpański przy bliższym kontakcie okazał się w miarę łatwy, choć wymagania stawiane naszej grupie okazały się zdecydowanie bardzo wysokie.
Zaangażowanie prowadzących oraz stosowany w szkole autorski program działał naprawdę niesamowicie. Byłam zaskoczona efektami. Po tygodniu byłyśmy w stanie samodzielnie np. zamówić bilety na pociąg oraz  skomunikować się z taksówkarzem czy kelnerem. Kurs i nauka hiszpańskiego zajmowała nam większą część dnia (ćwiczenia i zadania domowe zmuszające do powtórek i uporządkowania wiadomości były codziennie!) ale udało nam się tak organizować czas, żeby choć trochę poznać ten cudny region świata jakim jest Andaluzja.

Malaga jest jednym z niewielu miast na świecie, które na niewielkim obszarze starówki skupia pozostałości po różnorodnych wielkich cywilizacjach wschodu i zachodu. Chyba największe wrażenie zrobił na mnie Arabski pałac Alcazaba. Jest on pamiątką dominacji muzułmańskiej w średniowieczu na ówczesnym terytorium Półwyspu Iberyjskiego.  Zachwycający jest także Zamek Gibralfaro czy Teatro Romano. Zupełnie oszołomiło mnie piękno Alhambry w Grenadzie! Wpływy kultury arabskiej są widoczne i wszechobecne w całej Andaluzji. To co  najbardziej mnie zaskoczyło – to to jak bardzo arabska jest Hiszpania i jaka piękna jest jej kultura. Że podróże kształcą wiadomo od dawna, ale dopiero wyjazd   do Hiszpanii w ramach mobilności i bliższe poznanie jej mieszkańców  uświadomiło mi jak jeszcze dużo musimy nauczyć się o tolerancji i akceptacji. Najbardziej przykry był dla mnie moment, kiedy przekonałam się, że są ludzie, którzy nigdy nie słyszeli, że jest taki kraj jak Polska, a przewodnik w Giblartarze nie ma w swojej ofercie odwiedzin przy pomniku Sikorskiego.

W czasie pobytu w Hiszpanii udało nam się zobaczyć Malagę, Cordobę, Grenadę, Nerję, Benalmadenę. W weekend odkryłyśmy wszystkie atrakcje Gibraltaru.
Był czas, żeby nacieszyć oczy widokiem morza, które codziennie miało inny kolor i zasmakować lokalnej kuchni. Był czas, żeby nawiązać kontakty z nauczycielami z innych krajów, które być może zaowocują współpracą. Był także czas przekonać się, że nauka języka hiszpańskiego od 4 klasy, którą prowadzimy w szkole (jako jedyni w gminie) to dla naszych uczniów szeroko otwarte okno na świat i nasz olbrzymi atut.

Naukę hiszpańskiego zdecydowałam się kontynuować na własną rękę. Umiejętności mam zamiar wykorzystać podczas spotkań związanych z organizacją wymian pomiędzy szkołami, jaka mam nadzieję nastąpi już niebawem.
Hasta pronto Espańa bonita!
Renata Rachwał







2 komentarze:

  1. Ja jeszcze nie miałem okazji być w Hiszpanii, ale na pewno to zrealizuję jeżeli tylko lepiej poduczę się tego języka obcego. mam już fajną aplikację do nauki hiszpańskiego https://www.jezykiobce.pl/s/104/aplikacje-do-nauki-hiszpanskiego więc mogę się uczyć gdzie chcę i kiedy mam na to czas oraz ochotę.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja również postanowiłam, że jeśli tylko zakończę naukę języka angielskiego to następnym będzie właśnie hiszpański. Tym bardziej, że teraz można uczyć się języków obcych w domowym zaciszu w firmie online https://lincoln.edu.pl/online/ i ja bardzo chętnie korzystam z właśnie z takiego rozwiązania.

    OdpowiedzUsuń

Unijna dotacja dla Kopca na podnoszenie kwalifikacji nauczycieli

Nasz projekt edukacyjny pn. „Rozwój kompetencji kadry Publicznej Katolickiej Szkoły na Kopcu” jest realizowany ze środków Europejskiego ...