środa, 1 lipca 2020

Urozmaicenie metod nauczania - CLIL W NAUCZANIU JĘZYKA ANGIELSKIEGO

Tekst: M.Esveld-Gotkiewicz



CLIL W NAUCZANIU JĘZYKA ANGIELSKIEGO


Elementy CLIL:  Adresatami są uczniowie klas 1-7 oraz zerówka. Elementy CLIL realizujemy w naszej szkole już trzeci rok. Zajęcia z CLIL odbywają się będą w ramach zajęć obowiązkowych, jako element godziny lekcyjnej lub konwersacyjnej, raz w tygodniu.

Niniejsza metoda CLIL (Content and Language Integrated Learning) ma na celu zintegrowane nauczanie języka i przedmiotu, co stanowi innowacyjne podejście do nauki języka obcego.
Ma ona zachęcać, stymulować i motywować uczniów do poszerzania swojej wiedzy z języka angielskiego, systematycznego uczenia się słownictwa i jego utrwalania.
Zintegrowane nauczanie języka i przedmiotu różni się od zwykłej nauki języka obcego przede wszystkim tym, że w tej metodzie uczniowie poznają język żeby móc się uczyć innych przedmiotów, a nie języka, który „kiedyś na pewno się przyda”. Uczniowie uczą się języka obcego „przy okazji” i jest on im potrzebny „tu i teraz” przede wszystkim widać to na zajęciach z konwersacji, gdzie poruszane są różne tematy z życia codziennego. Lekcje prowadzone w ten sposób będą bardziej urozmaicone, a wykorzystanie różnorodnych materiałów anglojęzycznych umożliwi uczniom poznawać treści przedmiotu w języku obcym. Dzięki czemu uczniowie zetkną z językiem angielskim stosowanym jak już wcześniej wspomniałam w życiu codziennym.

Motywacja wprowadzenia metody zintegrowanego nauczania:
Nauczanie metodą CLIL jest efektem naszego uczestnictwa w projekcie Erasmus+ „Mobilność Kadry Edukacyjnej”, który obejmował wyjazd na Maltę do szkoły eti (executive training instytut) i udział w kursie metodycznym „CLIL – Methodology & ICT Tools for Teachers working with CLIL”. Głównym celem wyjazdu na mobilności wymienione powyżej było poznanie nowych metod pracy na lekcjach języka angielskiego i zastosowanie wybranych narzędzi w pracy z uczniami. Innowacja jest  wyjściem naprzeciw wymogom edukacyjnym.
 Na podstawie kilkuletnich obserwacji uczniów i analizy osiągnięć w nauce zauważyłam, że największym problemem dla nich jest skuteczne uczenie się nowego słownictwa, co jest podstawowym warunkiem sprawnej komunikacji w języku obcym.  Zatem głównym motywem opracowania i wprowadzenia metody CLIL jest  zwiększenie skuteczności uczenia się języka angielskiego, ułatwienie uczniom przyswajania i utrwalania nowego słownictwa oraz uatrakcyjnienie nauczania języka angielskiego z punktu widzenia młodego człowieka.

Opis metody zintegrowanego nauczania

Wprowadzenie  metody CLIL jest podyktowane potrzebą ułatwienia uczniom przyswajania i utrwalania nowego słownictwa z języka angielskiego, rozwijania ich umiejętności komunikacji w tym języku.

Założenia ogólne
1.       Metoda CLIL skierowana jest do wszystkich uczniów
2.       Główne założenia:
- wykorzystanie narzędzi internetowych – stron i aplikacji przydatnych w nauczaniu języka angielskiego,
 - zapoznanie uczniów z narzędziami internetowymi ułatwiającymi naukę i utrwalanie słownictwa,
 - wdrożenie pracy metodą aktywną poprzez budowanie dialogu , podtrzymywaniu konwersacji, rozwijaniu konwersacji.
Nauczyciele języków obcych stosują żywy język obcy na zajęciach, przygotowują także lekcję z zastosowaniem aplikacji internetowych, platform edukacyjnych służących do nauki języka angielskiego. Znajomość platform edukacyjnych poznanych na kursie na Malcie bardzo pomógł nam powtarzać słownictwo i gramatykę podczas nauki zdalnej spowodowanej przez pandemię Covid. W trakcie pracy na lekcjach wykorzystywane są następujące aplikacje i strony internetowe:

https://learningapps.org/ - utrwalanie konstrukcji gramatycznych i słownictwa,
https://wordwall.net/pl - utrwalanie słownictwa i gramatyki
http://www.bbc.co.uk/learningenglish/english/features/news-report - ćwiczenie rozumienia ze słuchu, poprawnej wymowy,
https://kahoot.it/ - tworzenie quizów.

Osiągnięcia


Uczniowie zdobywają wiedzę w sposób kreatywny, wykorzystują możliwości jakie dają aplikacje internetowe do nauki języków, poszerzają swoją wiedzę, poprawiają komunikację w języku angielskim, zwiększają pewność siebie w posługiwaniu się językiem obcym.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Unijna dotacja dla Kopca na podnoszenie kwalifikacji nauczycieli

Nasz projekt edukacyjny pn. „Rozwój kompetencji kadry Publicznej Katolickiej Szkoły na Kopcu” jest realizowany ze środków Europejskiego ...