środa, 1 lipca 2020

"Podróż do Hiszpanii" - scenariusz lekcji z edukacji wczesnoszkolnej w klasie III


Scenariusz lekcji z edukacji wczesnoszkolnej w klasie III


Temat: „Podróż do Hiszpanii”- poznanie europejskiego kraju na podstawie ilustracji, prezentacji multimedialnej i fragmentów nagrań filmowych. Zabawy ruchowe, taneczne i plastyczne związane z hiszpańską kulturą i sztuką. 
Cele główne :
- rozbudzanie zainteresowania życiem, kulturą i językiem mieszkańców Hiszpanii;
-zapoznanie z położeniem Hiszpanii w Europie;
- poznanie kilku słów w języku hiszpańskim;

Cele operacyjne: 

Uczeń:
 - rozpoznaje flagę Hiszpanii wśród innych flag;
- zapamiętuje nazwę stolicy Hiszpanii;
- kojarzy „torreadora” i „corridę” z Hiszpanią;
- bierze udział w zabawach i przestrzega ich reguł;
- potrafi dokończyć malowanie obrazu;

Metody pracy:
- słowne;
-oglądowe
-aktywizujące
                       
Formy pracy:
- zbiorowa jednolita;
- indywidualna jednolita i zróżnicowana

Środki dydaktyczne:
Mapa Europy; flaga Hiszpanii; monety euro; prezentacja multimedialna (katedra w Barcelonie, Zamek królewski w Madrycie, zabytki Malagi i Grenady, bitwa na pomidory, wachlarze, walka z bykami); kulki z czerwonej bibuły, ilustracja przedstawiająca malarza Pabla Picasso, farby plakatowe, fragment kserokopii obrazu Pabla Picasso „Dziewczyna z gołębiem”, płyta z muzyką do tańca Macarena.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1.      Powitanie w języku hiszpańskim. N. zaprasza wszystkich na krótką wycieczkę do Hiszpanii.

Oto niektóre słowa w języku hiszpańskim:
„Buenos Dias!" Dzień dobry! i   „Hola!”  Cześć! Uczniowie powtarzają za nauczycielem pozdrowienia.
2.       „Bycza skóra” – prezentacja Hiszpanii na mapie Europy.
N. cytuje uczniom słowa Hiszpanów objaśniające wygląd ich kraju na mapie („Ściągnij skórę z byka, wygładź ją i rozłóż na ziemi, a zobaczysz, jaki kształt ma nasza ojczyzna”).

3.      Prezentacja hiszpańskiej flagi i objaśnienie symboliki barw pojawiających się na fladze.

To prostokąt podzielony na trzy poziome pasy – czerwony, żółty, czerwony. Z lewej strony na środkowym pasie znajduje się godło królewskie w otoczeniu słupów Herkulesa. Uważa się że kolor czerwony flagi symbolizuje kolor torreadora , a żółty – kolor piasku areny). 

4.      Oglądanie prezentacji multimedialnej ilustrującej stolicę kraju oraz najważniejsze miasta i zabytki z nimi związane.  

5.      N. rozdaje karty pracy z krzyżówką wykorzystującą wiadomości z prezentacji. Rozwiązaniem jest hasło- Zorro. Rozmowa z uczniami na temat bohatera filmowego. Ustny opis stroju postaci.

6.      Zabawa ruchowa „ Zorro” (Pląs powtarzamy coraz szybciej).
 Był sobie Zorro, Zorro, Zorro (rysujemy palcem w powietrzu literkę z)
Emocji będzie sporo, sporo, sporo (pokazujemy nasze zdziwienie)
Bo w czarnej masce Zorro, Zorro, Zorro (pokazujemy rękami maskę na twarzy)
 Po nocach mi się śni (układamy ręce pod głowę)
Na konia wsiada, wsiada, wsiada ("wskakujemy na konie")
 A w ręku błyszczy szpada, szpada, szpada (udajemy ze wymachujemy szpadą) I za drzewami znika, znika, znika (kucamy)
Bo taki jego los.

7.      N, prezentuje uczniom postać i przykłady twórczość sławnego malarza hiszpańskiego Pabla Picassa.

8.      Wykonanie pracy plastycznej. Uczniowie malują niedokończony obraz Pabla Picassa „Dziewczyna z gołębiem”. Ułożenie galerii prac wykonanych prze uczniów w klasie.

9.      La Tomatina, czyli bitwa na pomidory” – zabawa ruchowa z elementem rzutu.
N. odsłania na tablicy ilustrację przedstawiającą hiszpański zwyczaj „bitwy na pomidory” i objaśnia dz., że w Hiszpanii, raz do roku, obchodzone jest święto „La Tomatina”, w czasie którego uczestnicy obrzucają się wzajemnie dojrzałymi pomidorami.
Następnie dzieci  dzielą się na 2 zespoły i ustawiają po przeciwnych stronach taśmy. Każda z drużyn otrzymuje taką samą ilość „pomidorów” (kulek z czerwonego papieru). Na sygnał, dzieci równocześnie przerzucają swoje kulki na stronę drużyny przeciwnej, uważając, aby nie rzucać kulkami w siebie. Wygrywa ten zespół, który na swoim polu ma mniej kulek – „pomidorów”. 

10.   „Macarena” – wspólne wykonanie popularnego tańca hiszpańskiego.

11.   Podziękowanie za wspólną zabawę wyrażeniem w języku hiszpańskim: „Adios!” – Do widzenia!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Unijna dotacja dla Kopca na podnoszenie kwalifikacji nauczycieli

Nasz projekt edukacyjny pn. „Rozwój kompetencji kadry Publicznej Katolickiej Szkoły na Kopcu” jest realizowany ze środków Europejskiego ...