poniedziałek, 4 lutego 2019

Sprawozdanie z mobilności zagranicznej - Malta





Sprawozdanie z mobilności zagranicznej w ramach projektu "Ponadnarodowa mobilność kadry edukacji szkolnej." 


Imię i nazwisko uczestniczki mobilności: KATARZYNA JAROSZ
Organizacja wysyłająca: PUBLICZNA KATOLICKA SZKOŁA PODSTAWOWA NA KOPCU
Termin mobilności: 14.01.2019 r. – 25.01.2019 r.
Miejsce mobilności: ST. JULIAN’S, MALTA


W dniach od 14 do 25 stycznia 2019 r. uczestniczyłam w kursie „CLIL-Methodology & ICT Tools for Teachers working with CLIL”. Program kursu obejmował zagadnienia związane z metodologią CLIL
(zintegrowane nauczanie treści i języka) oraz włączanie rozmaitych technik ICT w środowisko nauczania  CLIL. Kurs został zorganizowany przez szkołę ETI, znajdującą  się na Malcie w miejscowości St. Julian’s. Program kursu obejmował codzienne zajęcia w godzinach od 9 do 14.30 i był podzielony na dwa moduły. Pierwszy tydzień obejmował zagadnienia teoretyczne metody CLIL, drugi natomiast skupiał się na praktycznym zastosowaniu technik, narzędzi potrzebnych do przygotowanie lekcji metodą CLIL. Po zakończeniu każdego modułu tworzyliśmy projekt w parach zawierający to czego się nauczyliśmy.
Pierwszego dnia dyrektor szkoły dr Sandra Attard- Montalto przedstawiła nam nauczyciela prowadzącego pierwszy moduł kursu i zaprosiła na powitalny poczęstunek, goszcząc nas tradycyjnymi maltańskimi przekąskami i napojami. Następnie już z dr Valerie Zammit przeszłyśmy do sali w której codziennie uczestniczyliśmy w zajęciach z zakresu metodologii CLIL. Na pierwszych zajęciach nastąpiła również prezentacja każdego z uczestników. Oprócz nauczycieli z naszej placówki w kursie brali udział także nauczyciele szkół wyższego stopnia z Włoch. W trakcie pierwszego tygodnia poznałyśmy całą metodologię CLIL, jak również praktyczne sposoby włączania CLIL do środowiska nauczania w klasie. Poznawałyśmy takie zagadnienia jak:  5CS, Scaffolding – tworzenie swego rodzaju „rusztowań” dla uczniów by mogli osiągnąć więcej, tworzenie pomocy dydaktycznych w CLIL oraz dokonywanie oceny swojej pracy. Na zakończenie pierwszego modułu przygotowałyśmy przykładowy scenariusz lekcji zawierający wszystkie komponenty CLIL.
Podczas drugiego modułu przyglądałyśmy się praktycznym sposobom integracji technologii w środowisku nauczania CLIL. Poznałyśmy różne narzędzia ICT, które z pewnością wykorzystamy do ułatwienia i wspierania nauczania poprzez elementy CLIL (m.in.: multidict, wordlink, webquest, CLILstore). Zajęcia prowadzone były przez Robertę Bas, a oprócz nauczycielek z naszej placówki, w drugim tygodniu dołączyły do nas nauczycielki z Niemiec oraz z Łodzi. Zakończeniem drugiego modułu było stworzenie scenariusza lekcji przy użyciu narzędzi internetowych. Ostatniego  dnia zajęć została przeprowadzona ankieta ewaluacyjna, oraz  nastąpiło podsumowanie kursu zakończone rozdaniem certyfikatów. Podczas tych dwóch tygodni dowiedziałam się również jak wygląda praca nauczycieli na Malcie oraz miałam okazję poćwiczyć swój angielski w kontekście wielokulturowym.


Oprócz niewątpliwych aspektów edukacyjnych, Malta dała się poznać jako bardzo różnorodny i ciekawy kraj. Oprócz wymiany kulturowej poprzez codzienne dyskusje jak i próbowanie miejscowych specjałów, podczas pobytu udało mi się zobaczyć między innymi takie miejsca jak:
- Valletta – stolica kraju z piękną zabudową, fortyfikacjami oraz sztuką sakralną. Tutaj udało mi się obejrzeć ciekawą prezentację omawiającą bogatą historię Malty.
- Mdina – tzw. „ciche miasto” z tajemniczymi zaułkami i pięknymi kamienicami;
- St. Julian’s – wraz z zatokami Spinola Bay, St. George’s Bay;
- Sliema – miasteczko z ciekawym skalnym wybrzeżem obfitującym w charakterystyczne skamieliny;
- Ġgantija - stanowisko archeologiczne na wyspie Gozo w Republice Malty. Zachowały się tu dwie megalityczne świątynie, zaliczane do najstarszych wolno stojących budowli na świecie. Kompleks świątynny w Ġgantija liczy około 5800 lat. Do naszych czasów zachowały się zewnętrzne mury, miejscami sięgające 6 metrów.
- Inland − zatoka Morza Śródziemnego, zlokalizowana w zachodniej części wyspy Gozo. Zatoka jest połączona z morzem za pomocą wąskiego prześwitu między skalnymi urwiskami. Całość powstała kilka milionów lat temu, jako wynik zapadnięcia się dwóch jaskiń zbudowanych z wapienia.
- Azure Window (Lazurowe Okno) – nieistniejący już most skalny u wybrzeży wyspy Gozo. Lazurowe okno było jedną z najbardziej znanych atrakcji turystycznych Malty.  Postępująca erozja znacznie zmieniła kształt okna w ciągu ostatnich dekad. Duża część półki skalnej spadła w 2012 roku. Podstawa Lazurowego Okna została częściowo uszkodzona podczas sztormu w styczniu 2017 roku, a rano 8 marca 2017 podczas sztormu, uległa całkowitemu zawaleniu.
- Kościół Ta’ Pinu - kościół katolicki (bazylika mniejsza) zlokalizowany w pobliżu miejscowości Għarb na wyspie Gozo. Należy do najważniejszych świątyń w kraju.
- Golden Bay oraz Ghajn Tuffieha – zatoki ze stromym klifem, z którego roztacza się piękny widok na okolice;

Uczestnictwo w kursie i sam pobyt na Malcie był dla mnie niesamowicie cennym doświadczeniem. Poznałam zasady tworzenia lekcji według nowej metody, a także praktyczne narzędzia, które pozwolą mi na udoskonalenie swojego warsztatu pracy.
Sprawozdanie przygotowała: Katarzyna Jarosz







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Unijna dotacja dla Kopca na podnoszenie kwalifikacji nauczycieli

Nasz projekt edukacyjny pn. „Rozwój kompetencji kadry Publicznej Katolickiej Szkoły na Kopcu” jest realizowany ze środków Europejskiego ...