Sprawozdanie z mobilności zagranicznej w ramach projektu "Ponadnarodowa mobilność kadry edukacji szkolnej."
Organizacja wysyłająca: PUBLICZNA KATOLICKA SZKOŁA PODSTAWOWA NA KOPCU
Termin mobilności: 14.01.2019 r. – 25.01.2019 r.
Miejsce mobilności: ST. JULIAN’S, MALTA
W dniach od 14 do 25 stycznia 2019 r. uczestniczyłam w kursie „CLIL-Methodology & ICT Tools for Teachers working with CLIL”. Program kursu obejmował zagadnienia związane z metodologią CLIL (zintegrowane nauczanie treści i języka) oraz włączanie rozmaitych technik ICT w środowisko nauczania CLIL. Kurs został zorganizowany przez szkołę ETI, znajdującą się na Malcie w miejscowości St. Julian’s. Program kursu obejmował codzienne zajęcia w godzinach od 9 do 14.30 i był podzielony na dwa moduły. Pierwszy tydzień obejmował zagadnienia teoretyczne metody CLIL, drugi natomiast skupiał się na praktycznym zastosowaniu technik, narzędzi potrzebnych do przygotowanie lekcji metodą CLIL. Po zakończeniu każdego modułu tworzyliśmy projekt w parach zawierający to czego się nauczyliśmy.
Pierwszego dnia dyrektor szkoły dr Sandra Attard- Montalto przedstawiła nam
nauczyciela prowadzącego pierwszy moduł kursu i zaprosiła na powitalny poczęstunek,
goszcząc nas tradycyjnymi maltańskimi przekąskami i napojami.
Następnie już z dr Valerie Zammit przeszłyśmy do sali w której codziennie
uczestniczyliśmy w zajęciach z zakresu metodologii CLIL. Na pierwszych
zajęciach nastąpiła również prezentacja każdego z uczestników. Oprócz
nauczycieli z naszej placówki w kursie brali udział także nauczyciele szkół
wyższego stopnia z Włoch. W trakcie pierwszego tygodnia poznałyśmy całą
metodologię CLIL, jak również praktyczne sposoby włączania CLIL do środowiska
nauczania w klasie. Poznawałyśmy takie zagadnienia jak: 5CS, Scaffolding – tworzenie swego rodzaju
„rusztowań” dla uczniów by mogli osiągnąć więcej, tworzenie pomocy
dydaktycznych w CLIL oraz dokonywanie oceny swojej pracy. Na zakończenie
pierwszego modułu przygotowałyśmy przykładowy scenariusz lekcji zawierający
wszystkie komponenty CLIL.
Podczas drugiego modułu przyglądałyśmy się praktycznym sposobom integracji
technologii w środowisku nauczania CLIL. Poznałyśmy różne narzędzia ICT, które
z pewnością wykorzystamy do ułatwienia i wspierania nauczania poprzez elementy
CLIL (m.in.: multidict, wordlink, webquest, CLILstore). Zajęcia prowadzone były
przez Robertę Bas, a oprócz nauczycielek z naszej placówki, w drugim tygodniu
dołączyły do nas nauczycielki z Niemiec oraz z Łodzi. Zakończeniem drugiego
modułu było stworzenie scenariusza lekcji przy użyciu narzędzi internetowych.
Ostatniego dnia zajęć została
przeprowadzona ankieta ewaluacyjna, oraz
nastąpiło podsumowanie kursu zakończone rozdaniem certyfikatów. Podczas
tych dwóch tygodni dowiedziałam się również jak wygląda praca nauczycieli na
Malcie oraz miałam okazję poćwiczyć swój angielski w kontekście
wielokulturowym.
Oprócz niewątpliwych aspektów edukacyjnych, Malta dała się poznać jako
bardzo różnorodny i ciekawy kraj. Oprócz wymiany kulturowej poprzez codzienne
dyskusje jak i próbowanie miejscowych specjałów, podczas pobytu udało mi się
zobaczyć między innymi takie miejsca jak:
- Valletta – stolica kraju z piękną zabudową, fortyfikacjami oraz sztuką
sakralną. Tutaj udało mi się obejrzeć ciekawą prezentację omawiającą bogatą
historię Malty.
- Mdina – tzw. „ciche miasto” z tajemniczymi zaułkami i pięknymi
kamienicami;
- St. Julian’s – wraz z zatokami Spinola Bay, St. George’s Bay;
- Sliema – miasteczko z ciekawym skalnym wybrzeżem obfitującym w
charakterystyczne skamieliny;
- Ġgantija - stanowisko archeologiczne
na wyspie Gozo w Republice Malty. Zachowały się tu dwie megalityczne świątynie,
zaliczane do najstarszych wolno stojących budowli na świecie. Kompleks
świątynny w Ġgantija liczy około 5800 lat. Do naszych czasów zachowały się
zewnętrzne mury, miejscami sięgające 6 metrów.
- Inland − zatoka Morza Śródziemnego,
zlokalizowana w zachodniej części wyspy Gozo. Zatoka jest połączona z morzem za
pomocą wąskiego prześwitu między skalnymi urwiskami. Całość powstała kilka
milionów lat temu, jako wynik zapadnięcia się dwóch jaskiń zbudowanych z
wapienia.
- Azure Window (Lazurowe Okno) –
nieistniejący już most skalny u wybrzeży wyspy Gozo. Lazurowe okno było jedną z
najbardziej znanych atrakcji turystycznych Malty. Postępująca erozja znacznie zmieniła kształt
okna w ciągu ostatnich dekad. Duża część półki skalnej spadła w 2012 roku.
Podstawa Lazurowego Okna została częściowo uszkodzona podczas sztormu w
styczniu 2017 roku, a rano 8 marca 2017 podczas sztormu, uległa całkowitemu
zawaleniu.
- Kościół Ta’ Pinu - kościół katolicki
(bazylika mniejsza) zlokalizowany w pobliżu miejscowości Għarb na wyspie Gozo.
Należy do najważniejszych świątyń w kraju.
- Golden Bay
oraz Ghajn Tuffieha – zatoki ze stromym
klifem, z którego roztacza się piękny widok na okolice;
Uczestnictwo w
kursie i sam pobyt na Malcie był dla mnie niesamowicie cennym doświadczeniem.
Poznałam zasady tworzenia lekcji według nowej metody, a także praktyczne
narzędzia, które pozwolą mi na udoskonalenie swojego warsztatu pracy.
Sprawozdanie
przygotowała: Katarzyna Jarosz
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz