Tekst: M.Esveld-Gotkiewicz
CLIL
W NAUCZANIU JĘZYKA
ANGIELSKIEGO
Elementy
CLIL: Adresatami są uczniowie klas 1-7
oraz zerówka. Elementy CLIL realizujemy w naszej szkole już trzeci rok. Zajęcia z
CLIL odbywają się będą w ramach zajęć obowiązkowych, jako element godziny
lekcyjnej lub konwersacyjnej, raz w tygodniu.
Niniejsza
metoda CLIL (Content and Language Integrated Learning) ma na celu zintegrowane
nauczanie języka i przedmiotu, co stanowi innowacyjne podejście do nauki języka
obcego.
Ma
ona zachęcać, stymulować i motywować uczniów do poszerzania swojej wiedzy z
języka angielskiego, systematycznego uczenia się słownictwa i jego utrwalania.
Zintegrowane
nauczanie języka i przedmiotu różni się od zwykłej nauki języka obcego przede
wszystkim tym, że w tej metodzie uczniowie poznają język żeby móc się uczyć
innych przedmiotów, a nie języka, który „kiedyś na pewno się przyda”. Uczniowie
uczą się języka obcego „przy okazji” i jest on im potrzebny „tu i teraz” przede
wszystkim widać to na zajęciach z konwersacji, gdzie poruszane są różne tematy
z życia codziennego. Lekcje
prowadzone w ten sposób będą bardziej urozmaicone, a wykorzystanie różnorodnych
materiałów anglojęzycznych umożliwi uczniom poznawać treści przedmiotu w języku
obcym. Dzięki czemu uczniowie zetkną z językiem angielskim stosowanym jak
już wcześniej wspomniałam w życiu codziennym.
Motywacja
wprowadzenia metody zintegrowanego nauczania:
Nauczanie
metodą CLIL jest efektem naszego uczestnictwa w projekcie Erasmus+ „Mobilność
Kadry Edukacyjnej”, który obejmował wyjazd na Maltę do szkoły eti (executive
training instytut) i udział w kursie metodycznym „CLIL – Methodology & ICT
Tools for Teachers working with CLIL”. Głównym celem wyjazdu na mobilności
wymienione powyżej było poznanie nowych metod pracy na lekcjach języka
angielskiego i zastosowanie wybranych narzędzi w pracy z uczniami. Innowacja
jest wyjściem naprzeciw wymogom edukacyjnym.
Na podstawie kilkuletnich obserwacji uczniów i
analizy osiągnięć w nauce zauważyłam, że największym problemem dla nich jest
skuteczne uczenie się nowego słownictwa, co jest podstawowym warunkiem sprawnej
komunikacji w języku obcym. Zatem
głównym motywem opracowania i wprowadzenia metody CLIL jest zwiększenie skuteczności uczenia się języka
angielskiego, ułatwienie uczniom przyswajania i utrwalania nowego słownictwa
oraz uatrakcyjnienie nauczania języka angielskiego z punktu widzenia młodego
człowieka.
Opis
metody zintegrowanego nauczania
Wprowadzenie metody CLIL jest podyktowane potrzebą
ułatwienia uczniom przyswajania i utrwalania nowego słownictwa z języka
angielskiego, rozwijania ich umiejętności komunikacji w tym języku.
Założenia
ogólne
1. Metoda CLIL skierowana jest do wszystkich uczniów
2. Główne założenia:
- wykorzystanie narzędzi
internetowych – stron i aplikacji przydatnych w nauczaniu języka angielskiego,
- zapoznanie uczniów z narzędziami
internetowymi ułatwiającymi naukę i utrwalanie słownictwa,
- wdrożenie pracy metodą aktywną poprzez
budowanie dialogu , podtrzymywaniu konwersacji, rozwijaniu konwersacji.
Nauczyciele
języków obcych stosują żywy język obcy na zajęciach, przygotowują także lekcję
z zastosowaniem aplikacji internetowych, platform edukacyjnych służących do
nauki języka angielskiego. Znajomość platform edukacyjnych poznanych na kursie
na Malcie bardzo pomógł nam powtarzać słownictwo i gramatykę podczas nauki
zdalnej spowodowanej przez pandemię Covid. W trakcie pracy na lekcjach
wykorzystywane są następujące aplikacje i strony internetowe:
https://learningapps.org/ - utrwalanie konstrukcji gramatycznych i
słownictwa,
https://wordwall.net/pl - utrwalanie słownictwa i gramatyki
http://www.bbc.co.uk/learningenglish/english/features/news-report
- ćwiczenie rozumienia ze słuchu, poprawnej wymowy,
https://kahoot.it/ - tworzenie quizów.
Osiągnięcia
Uczniowie zdobywają
wiedzę w sposób kreatywny, wykorzystują możliwości jakie dają aplikacje
internetowe do nauki języków, poszerzają swoją wiedzę, poprawiają komunikację w
języku angielskim, zwiększają pewność siebie w posługiwaniu się językiem obcym.
Niniejsza
metoda CLIL (Content and Language Integrated Learning) ma na celu zintegrowane
nauczanie języka i przedmiotu, co stanowi innowacyjne podejście do nauki języka
obcego.
Ma
ona zachęcać, stymulować i motywować uczniów do poszerzania swojej wiedzy z
języka angielskiego, systematycznego uczenia się słownictwa i jego utrwalania.
Zintegrowane
nauczanie języka i przedmiotu różni się od zwykłej nauki języka obcego przede
wszystkim tym, że w tej metodzie uczniowie poznają język żeby móc się uczyć
innych przedmiotów, a nie języka, który „kiedyś na pewno się przyda”. Uczniowie
uczą się języka obcego „przy okazji” i jest on im potrzebny „tu i teraz” przede
wszystkim widać to na zajęciach z konwersacji, gdzie poruszane są różne tematy
z życia codziennego. Lekcje
prowadzone w ten sposób będą bardziej urozmaicone, a wykorzystanie różnorodnych
materiałów anglojęzycznych umożliwi uczniom poznawać treści przedmiotu w języku
obcym. Dzięki czemu uczniowie zetkną z językiem angielskim stosowanym jak
już wcześniej wspomniałam w życiu codziennym.
Motywacja
wprowadzenia metody zintegrowanego nauczania:
Nauczanie
metodą CLIL jest efektem naszego uczestnictwa w projekcie Erasmus+ „Mobilność
Kadry Edukacyjnej”, który obejmował wyjazd na Maltę do szkoły eti (executive
training instytut) i udział w kursie metodycznym „CLIL – Methodology & ICT
Tools for Teachers working with CLIL”. Głównym celem wyjazdu na mobilności
wymienione powyżej było poznanie nowych metod pracy na lekcjach języka
angielskiego i zastosowanie wybranych narzędzi w pracy z uczniami. Innowacja
jest wyjściem naprzeciw wymogom edukacyjnym.
Na podstawie kilkuletnich obserwacji uczniów i
analizy osiągnięć w nauce zauważyłam, że największym problemem dla nich jest
skuteczne uczenie się nowego słownictwa, co jest podstawowym warunkiem sprawnej
komunikacji w języku obcym. Zatem
głównym motywem opracowania i wprowadzenia metody CLIL jest zwiększenie skuteczności uczenia się języka
angielskiego, ułatwienie uczniom przyswajania i utrwalania nowego słownictwa
oraz uatrakcyjnienie nauczania języka angielskiego z punktu widzenia młodego
człowieka.
Opis metody zintegrowanego nauczania
Wprowadzenie metody CLIL jest podyktowane potrzebą
ułatwienia uczniom przyswajania i utrwalania nowego słownictwa z języka
angielskiego, rozwijania ich umiejętności komunikacji w tym języku.
Założenia
ogólne
1. Metoda CLIL skierowana jest do wszystkich uczniów
2. Główne założenia:
- wykorzystanie narzędzi
internetowych – stron i aplikacji przydatnych w nauczaniu języka angielskiego,
- zapoznanie uczniów z narzędziami
internetowymi ułatwiającymi naukę i utrwalanie słownictwa,
- wdrożenie pracy metodą aktywną poprzez
budowanie dialogu , podtrzymywaniu konwersacji, rozwijaniu konwersacji.
Nauczyciele
języków obcych stosują żywy język obcy na zajęciach, przygotowują także lekcję
z zastosowaniem aplikacji internetowych, platform edukacyjnych służących do
nauki języka angielskiego. Znajomość platform edukacyjnych poznanych na kursie
na Malcie bardzo pomógł nam powtarzać słownictwo i gramatykę podczas nauki
zdalnej spowodowanej przez pandemię Covid. W trakcie pracy na lekcjach
wykorzystywane są następujące aplikacje i strony internetowe:
https://learningapps.org/ - utrwalanie konstrukcji gramatycznych i
słownictwa,
https://wordwall.net/pl - utrwalanie słownictwa i gramatyki
http://www.bbc.co.uk/learningenglish/english/features/news-report
- ćwiczenie rozumienia ze słuchu, poprawnej wymowy,
https://kahoot.it/ - tworzenie quizów.
Osiągnięcia
Uczniowie zdobywają
wiedzę w sposób kreatywny, wykorzystują możliwości jakie dają aplikacje
internetowe do nauki języków, poszerzają swoją wiedzę, poprawiają komunikację w
języku angielskim, zwiększają pewność siebie w posługiwaniu się językiem obcym.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz